مربیآموز

روش بهبود دستخط کودکان

روش بهبود دستخط کودکان
روش بهبود دستخط کودکان
روش بهبود دستخط کودکان مربیآموز
انتشار شده در 1396/10/14 با 436 بار مشاهده
دسته بندی: 

تمریناتی برای بهبود هماهنگی چشم و دست، تثبیت برتری طرفی و در نتیجه بهبود” دستخط و نوشتن”

۱- مانند تمرين يك فراستيك خطوط موازيي ، به صورت مستقيم ، مورب،شكسته ،ومنحني هايي در جهات مختلف كشيده از دانش اموز بخواهيم بين ان ها طوري خط بكشد كه به خطوط اطراف برخورد نكند اين تمرين شايد در ابتدا براي دانش اموز مشكل باشد اما به مرور كه بين چشم و دست هماهنگي ايجاد شد و دقت وي افزايش يابدخطوطي كه بين خطها كشيده مي شود كاملا بين دو خط قرار مي گيرد .

۲-تعدادي از دانش اموزان در گرفتن درست مداد مشكل دارند كه در ابتدا درست گرفتن مدادوزاويه صحيح گذاشتن دفتر يا كاغذ جلوشان (درمان اختلالات ديكته نويسي-دكتر مصطفي تبريزي-صفحه ۲۱) را به ان ها اموزش مي دهيم سپس مي گوييم با گچ ،ماژيك (خط درشت) ابتدا روي تخته سياه ووايت بورد وسپس با مداد روي كاغذ بنويسد.

۳- فشار دادن توپ نرم با انگشتان و انداختن توپ در حلقه ي ميني بسكت

۴- استفاده از قلاب ماهيگيري براي اين كار دو نوع وسيله بازي در بازار موجود مي باشد در نوع اول ماهي ها را با دست روي زمين مي چينيم دانش اموز انها را با قلابي كه يك اهن ربا به سرش وصل است مي گيرد اما در نوع پيشرفته تر ماهي ها درون يك صفحه چرخان هستند كه دانش اموز علاوه بر هماهنگي چشم و دست بايد سرعت عمل و دقت و تمركز نيز داشته باشد چون زماني كه صفحه مي چرخد دهان ماهي ها باز وبسته مي شود ودانش اموز همزمان با باز شدن دهانشان بلافاصله ان ها را بايد بگيرد.

۵-كوبيدن ميخ ، مچاله كردن كاغذ هاي باطله باانگشتان دست ودرست كردن شكل هاي حجم دار

۶- تيراندازي با تفنگ پلاستيكي

۷- بازي با توپ و راكت

۸-استفاده از توپ چسبناك به سوي هدف معين براي دانش اموزان كوچك تر و استفاده از دارت براي سنين بالاتر

۹ – بازي بولينگ

۱۰- پيچاندن نخ دور قرقره

۱۱- حمل استكان پر اب به شكلي كه هنگام راه رفتن اب ان نريزد.

۱۲- حمل يك زنگوله با راه رفتن ارام و سريع به نحوي كه به صدا در نيايد.

۱۳- چند شكل هندسي را روي كاغذ رسم كرده از كودك بخواهيم با قيچي ان ها را در اورد.

۱۴- بازي پينگ پنگ

۱۵- گرفتن و پرتاب كردن توپ

۱۶- تيله بازي

۱۷- بازي يك قل دو قل

۱۸- اگر انگشتان و عضلات كوچك وبزرگ دست،ضعيف يا كوچك هستند ،از مدادهاي باريكتر (با قطر كمتر از مدادهاي معمولي )استفاده شود و مداد خيلي كوتاه نباشد.

۱۹- دوختن ، در ابتدا با استفاده از كارت هاي دوخت و بعد از ايجاد مهارت با سوزن هاي درشت

۲۰– حروف را به صورت نقطه چين وبزرگ بنويسيم ودانش اموز انها را با مداد ديگري پررنگ كند .

۲۱- حروف را به صورت درشت و تو خالي روي برگه بنويسيم ودانش اموز با ابرنگ يا گواش و با انگشت اشاره حروف را رنگ نمايد.

۲۲- حروف را به صورت درشت و تو خالي روي برگه بنويسيم ودانش اموزبا كمك چسب و لپه داخل ان را پر نمايد.

۲۳- حروف را به صورت درشت با ماژيك بزرگ بنويسيم و دانش اموز ان را با قيچي در اورد.

۲۴- از دانش اموز بخواهيم در محلي كه ماسه يا خاك نرم يا نمك قرار داده ايم با انگشت حروف و كلماتي كه از وي مي خواهيم بنويسد.

۲۵- طناب بازي پريدن از روي طناب

۲۶- خمير بازي و گل رس

۲۷- پرتاب اشيا به طرف هدف معين يا گرفتن اشيا متحرك در فضا

۲۸- ريختن اب درون ليوان كه به تدريج فاصله ليوان و پارچ تا فاصله معين و نه چندان زياد افزوده شود.

۲۹- انداختن لوبيا يا نخود داخل ظرف

۳۰- حفظ تعادل چوب با يك انگشت:يك چوب صاف وبا قطر مناسب به طول ۲۰ تا ۳۰ انتخاب كرده و از كودك خواسته شود سر چوب را روي انگشتش قرار دهد و ان را به حالت عمودي در حال ايستاده يا راه رفتن نگه دارد.

۳۱- بازي فوتبال دستي

۳۲- انداختن حلقه هاي پلاستيكي دور چوب عمودي

۳۳- كشيدن ماشين با نخ از بين موانع

۳۴- اراِِئه تصويري از شخصيت هاي كارتوني و مورد علاقه كودكان و درخواست از وي جهت چسباندن كاموا با كمك چسب مايع روي خطوط تصوير

۳۵- استفاده از بازي هاي كامپيوتري كه موارد بالا در ان ها باشد.

۳۶- تمرينات كتاب كار بهبود و تقويت سرعت ادراكي – حركتي (مؤلفين: زراعتي – اشياني – دلاوري – رضاپور – مرادي ثاني) كه در جهت هماهنگي چشم و دست بسيار مفید می باشند.

 

ابتکارات جالب در مداد به دست گرفتن

مداد به دست گرفتن یک قسمت مهم از فرآیند پیچیده نوشتن است. اگر کودک روش صحیح مداد گرفتن را یاد بگیرد، ساعت‌ها از نوشتن خسته نمی‌شود.

اثر روش غلط مداد به دست گرفتن کودک از همان کلمه و سطر اول مشخص می‌گردد.

بدخط و پر رنگ نوشتن در کودکان به همین علت است.

تغییر یک عادت در کودک ممکن است زمان زیادی را بگیرد.با این مداد های جالب سعی شده تا ناخود آگاه کودک به شیوه ی صحیحمداد گرفتن در دست عادت کند.

همچنین طراحی این مداد ها به گونه ایست که به دست آسیب کمتری وارد می کند.

متاسفانه در ایران موجود نیستند و ما این تصاویر را از سایت آمازون برداشته ایم که جهت خرید عموم گذاشته شده است.

چنانچه اطلاع دارید در ایران این لوازم جهت فروش وجود دارند اطلاع دهید تا لینک و آدرس محل فروش گذاشته شود چون کمک بزرگی به کودکانی است که نمی توانند مداد را به طرز صحیحی بگیرند و در اثر بس تن کش به انگشتان بدتر از نوشتن دلزده می شوند.

 

روانشناسی کودک
پروفایل
خانه
برچسب ها
جستجو