مربیآموز

نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی آن

نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی آن
نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی آن
نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی آن مربیآموز
انتشار شده در 1396/9/30 با 255 بار مشاهده
دسته بندی: 

نمونه هايي از تفسير اشكال در نقاشي كودكان:

  •  زياد بودن دكمه ها در لباس آدمك ترسيم شده نشانه كمبود اعتماد به نفس در كودك است
  •  وجود حيوانات در نقاشي بيانگر حس طبيعت گرايي كودك مي باشد.
  •  ابر در نقاشي كودك سمبل مادر و خورشيد سمبل پدر است .
  •  اشكال نوك تيز و خطوط شكسته بيانگر خشونت در زندگي است.
  • پشت سر هم و رديف بودن اشكال رسم شده مانند جوجه هاي يك مرغ به دنبال او ، نشانگر استعداد رياضي كودكمي باشد.
  • مادر و کودکی ها با توجه به عناصر رسم شده در يك سوم پايين نقاشي ميتوان به احساس كودك در گذشته اش پي برد.
  • با توجه به عناصر رسم شده در يك سوم وسط نقاشي به احساس كودك در زمان حال مي توان پي برد.
  • عناصر رسم شده در يك سوم بالاي نقاشي نشانه احساس كودك به آينده خود است.

 

خطوط نقاشی كودكان :

  • خطوط_نازک_هماهنگ در نقاشی کودک،نشان دهنده ی سازگاری کودک است.
  • خطوط_کوچک و فشرده،نشانه ی ناراحتی درونی کودک است.
  • خطوط_مارپیچ نشانه ی پرخاشگری در کودک است
  • خطوط_نازک ملایم،احساسات عاطفی کودک را می رساند.
  • خطوط کوتاه،خجالتی بودن و خطوط کمرنگ،کمبود جوش و خروش را می رساند.
  • اگر در صفحه نقاشی بیشتر از نصف صفحه خالی بماند و نقاشی کوچک باشد نشانه ی اعتماد به نفس پایین کودک است.
  • اگر کودک مرتب نقاشی کند و پاک کند نشانه ی ترس و اضطراب درونی اوست
  • در مورد نقاشی خانه ،اگر در و پنجره ای برای خانه نکشد،نشانه ی وابستگی شدید به مادر است.
  • بهترین نقاشی که نشانه ی روان سالم در کودک است،کشیدن خانه با دودکش و پنجره و در و پرده و آنتن است.
  • خورشید در نقاشی کودک،نماد پدر است .

مادر و کودکی ها خورشید با چشم و ابرو رابطه ی خوب با پدر را می رساند و خورشید سیاه ،تیرگی رابطه با پدر را می رساند.

اگر کودک آدمکی را نقاشی کند :

  •  سر بزرگتر از بدن،ناسازگاری کودک را می رساند.
  • سر به تنهایی بدون بدن،اضطراب را می رساند.
  • تفسیر نقاشی از روی خطوط
  • پررنگ و پرنیرو بودن خطوط نقاشی : نشانه شهامت خشونترهاسازی تمایل به لذت بردن است
  • پارگی درخطوط: نشانه خشونت‌طلبی پرخاشگری عصبانیت اختلال سلوک شخصیت ضد اجتماعی دیگرآزاری عدم رشد اخلاقی عدم پایبندی به هنجارهای اخلاقی برون‌گرایی افراطی
  • کم نیروبودن خطوط: نشانه حساسیت ملایمت فراغت فقدان اعتماد به نفس و تردید و شکاکی و بی‌‌مسئولیتی
  • کم‌رنگی خطوط: کم‌رویی ناتوانایی در تأیید خویشتن روان‌آزاردگی شکست‌خوردگی و درون‌گرایی افراطی

تفسیر نقاشی کودکان از روی نمادها :

در نقاشی‌های کودک، تفاوت بسیار گسترده‌ای میزان تفکر منطقی و آگاهانه و رفتار ناخودآگاه همچنین بین ظاهر و باطن اشیاء و خودمحوری و مردم‌دوستی کودک، به چشم می‌خورد.
در سنین زیر ۷ سال، کودک چیزی را می‌کشد که فکر می‌کند باید باشد؛ بدون توجه به اینکه در عمل، آن را ببیند.
در اغلب نقاشیهای كودكان، خورشید دیده می شود. خورشید نشانه امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به قول روانشناسان خورشید به معنی پدر است. وقتی رابطه كودك و پدر خوب است كودك خورشید را در حال درخشیدن می كشد و وقتی رابطه آن دو مطلوب نیست كودك خورشید را در پشت كوه ناپدید می كند. ترس كودك از پدر به رنگ قرمز تند و یا سیاه در نقاشی دیده می شود. البته با یك نقاشی ما به قضاوت نمی پردازیم بلكه باید چندین نقاشی كودك را بررسی كرد.

آسمان و زمین:
آسمان به معنی الهام و پاكی است. ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد. كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند، ولی در سن ۵ یا ۶ سالگی كه آغاز به درك دلایل منطقی می كنند به كشیدن زمین نیز می پردازند.

حیوانات

اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید. كودكی كه در روستا زندگی می كند و یا حیوانات خانگی دارد و یا عاشق حیوانات باشد و یا حتی زیاد به باغ وحش برود طبیعی است كه حیوان بكشد. پس فرهنگ و طرز زندگی كودك در خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر كودك به نوعی با حیوانات رابطه نداشته باشد و حیوان برای او در دسترس نباشد تصویر حیوان در نقاشی او اهمیت خاصی پیدا می كند. گاهی ممكن است كودك احساس گناه و تقصیری را كه تجربه كرده و جرأت نكرده آن را ابراز كند در نقاشی و در قالب حیوان نشان دهد. مثلاً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند، در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و دلهره كودك از تازه وارد كوچولو است.

اگر کودک به دلیلی جز اینکه، در محیط زندگی حیوانی دیده باشد یا خودش حیوانی داشته باشد یا اصولا حیوانات را دوست داشته باشد، حیوانی را نقاشی کند (معمولاً حیوانات وحشی) ممکن است به دلیل احساس گناه وتقصیری باشد که کودک در موقعیت خاص حس کرده باشد و چون جرأت آن را ندارد که گناه خود را ترسیم کند ترجیح می‌دهد احساسات وعادات وتمایلات خود را در قا لب تصویر حیوانی نشان بدهد، درست مانند زمان بازی با عروسک‌هایش که برایش جالب وبسیار جذاب است. زیرااو می‌تواند آزادانه هر چه دلش می‌خواهد از زبان عروسک‌ها یش بیان کند، بی آنکه خود احساس گناه کند.

[✔️]   توجه داشته باشید كه درتجزیه و تحلیل نقاشی كودكان كه كاری بسیار ظریف و حساس است چون یك كار تخصصی و تجربی است شما رأی قطعی نمی دهید. كودك شما باید خودش به میل خودش موضوع نقاشی را اتنخاب كند.
شما نباید بالای سر او بنشینید و به او مداد رنگی به میل خودتان دستور بدهید. او در نقاشی كردن باید آزادی كامل داشته باشد. در پایان نقاشی از كودك بخواهید كه در مورد تصاویر كشیده شده برای شما حرف بزند. این گونه اطلاعات به شما در تجزیه و تحلیل نقاشی كودك كمك می كند.

خانه

در نقاشیهای کودکان خانه بیش از هرچیز دیگری کشیده می‌شود. در شروع کار معمولاً خانه به صورت یک مربع که بر بالای آن یک مثلث قرار دارد، و سپس دیوارهای اطراف خانه کشیده می‌شود.
خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی و گرمی خانواده ایست که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد. خانه‌هایی که کودکان ترسیم می‌کنند ممکن است دارای باغچه و گل و درهای بزرگ و پنجره و پرده‌های رنگین باشد. چنین خانه‌ای، نماد یک زندگی سعادتمند است که کودک در آن احساس آرامش می‌کند. بر عکس اگر، خانه‌ای بدون در ورودی، با دیوارهایی بلند وبه گونه‌ای منزوی و دور افتاده ترسیم شود معنای متفاوتی پیدا می‌کند. مثلاً اگراین خانه بین سنین ۵ تا ۸ سالگی ترسیم شود نشانگر خجالتی بودن کودک و وابستگی شدید او به مادر است. بعد از ۸ سالگی نشانگر احساس خود کوچک بینی و تنهایی کودک ودرنوجوانی نشانگر شرم و حیای بیش ازحد، و داشتن احساسات رقیق است.

درخت

بسیاری از روانشناسان از درخت به عنوان موضوعی جهت شناخت شخصیت کودک استفاده کرده‌اند. برای تجزیه و تحلیل نقاشی درخت باید سه قسمت اصلی آن را مشخص کرد که عبارتند از ریشه، تنه، شاخه و برگ‌ها.
ریشه که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند، نماد ناخودآگاه و فشارهای غریزی است تنه پرثبات‌ترین و مشابه‌ترین عامل به خود کودک است، بنابر این بیانگر مشخصات دایمی و عمیق شخصیت اوست. شاخه‌ها و برگها بیانگر طریق ارتباطی او با دنیای خارج است.

مثلاً تنه درخت ممکن است کوتاه یا بلند کشیده شود، بچه‌ها در سنین قبل از دبستان تنه درخت را بلند ترسیم می‌کنند، ولی بعد ازاین سن، بلند بودن تنه درخت اغلب نشانگر عقب افتادگی فکری و یا بیماریهای عصبی و یا آرزوی بازگشت به دنیای کوچکی و قبل ازمدرسه است. برعکس اگر تنه درخت کوتاه کشیده شود، نشانگر جاه طلبی و بلند پرواز بودن کودک است. تنه درخت ممکن است صاف یا کج کشیده شود که درحالت دوم نشانگر عدم ثبات کودک است.

شکل شاخه‌ها و برگ‌ها و یا قسمت‌های بالای درخت نیز دارای معانی مختلفی است. به عنوان مثال شکل منظم شاخه‌ها نشان می‌دهد که کودک کمتر به تمایلاتش متکی است و بیشتر به نتیجه گیریهای منطقی دست می‌زند و یا بالعکس شکل نامنظم و درهم شاخه‌ها بیانگر این است که با کودکی بلغمی مزاج و در خود فرو رفته که آمادگی هیچ گونه تغییر و تحولی را ندارد روبرو هستیم. گاهی نیز درختی که کودک ترسیم می‌کند فاقد شاخه است که این امر نشانگر عدم گسترش استدلال و تفکر منطقی و درگیر بودن فرد با عالم رویاست. برگها نیز برحسب چگونگی ترسیم آن، تعابیر مختلفی دارند. مثلاً ترسیم برگ‌های منظم ویک شکل مخصوص کودکی است که مسایل را به سادگی می‌فهمد و قادر به ارتباط با دیگران است؛ و یا نشان دادن برگ‌ها به صورت هاله‌ای سبز رنگ در اطراف شاخه‌ها، تمایل کودک به تاثیر گذاری و تسلط بیشتر بر روی محیط را نشان می‌دهد. برگ‌های پاییزی و یا برگهای در حال ریخته شدن بیشتر در نقاشی‌های نوجوانان و کودکان منزوی دیده می‌شود. چنین ترسیمی از برگ، مانند هر حرکت پایین رونده دیگر، مبین یاس و سرخوردگی تلقی می‌شود.

خورشید

خورشید به علت نقش مهمی که بر عهده دارد و نیز تلالو آن، در نقاشیهای بیشتر کودکان دیده می‌شود. تصویر خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر مطلوب است. وقتی رابطه پدر و کودک خوب است خورشید به طور کامل و در حال درخشیدن نمایش داده می‌شود هنگامی که این ارتباط مطلوب نیست خورشید در پشت کوه ناپدید است ویا به صورت قوسی در افق دیده می‌شود و اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید به رنگ قرمز تند یا سیاه که مضطرب کننده است ترسیم می‌شود.
با وجود این نحوه نمایش خورشید – مانند سایر موضوعهای نقاشی ممکن است به حال و حوصله لحظه‌ای کودک و نه به تفاهم و عدم تفاهم بین کودک و پدر بستگی داشته باشد؛ بنابراین قبل از هر قضاوت و تعبیری دراین مورد، بهتر است چندین نقاشی یک کودک را مورد بررسی قرار داد تا معلوم شود آیا این پدیده مرتب تکرار می‌شود یا خیر. وآنگاه به تجزیه و تحلیل آن پرداخت.
 

اتومبیل

درجوامع امروزی ماشین نماد قدرت است وبه همین دلیل درنقاشی‌های کودکان (مخصوصأ) پسرها زیاد دیده می‌شود. به نظر «لونی» که آزمایش ترسیم ماشین را ابداع کرد، نوجوانان درسن بلوغ از کشیدن تصویر انسان خود داری می‌کنند؛ و تصویر ماشین را ترجیح می‌دهند که خود به خود نشان دهندهٔ وابسته بودن فرد به دنیای خارج و ترجیح دادن زندگی سرد ماشینی بر دنیای انسان هاست.[۳]

● فاصلهٔ بین اشخاص نقاشی:
اعضاء یک خانواده هماهنگ، در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند. نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت، نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است. ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد.
اگر یک کودک، نسبت به برادر کوچکش، احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گسترهٔ عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد، ممکن است در نقاشی خود او را حذف کند یا آنکه در موضع فرزند بزرگتر قرار دهد و خود را به شکل بچهٔ کوچکتر ترمیم کند و یا بالاخره به سادگی جای او را بگیرد. …

بررسی نقاشی کودکان

درتحلیل و بررسی آثار کودکان و بزرگسالان، بنای کار می‌باید براساس شرایط زیست و زندگی اجتماعی شان باشد. تنها از این رهگذراست که می‌توان معلوم کرد زندگی روزانه چه اثری در کار آنان بجای گذارده است. درمورد کودکان، این کار اسان است. زیرا کودکان به سادگی از زندگی عادی روزانه و همچنین از خواست‌ها و آرزوهایشان، یعنی زندگی ذهنیشان متأثر می‌شوند. آنها بدون تشویش و هراس آنچه را که حس می‌کنند و برایشان جالب است و آنچه که در سردارند با صداقتی آشکار و ساده شرح می‌دهند و به روشنترین وجهی استعدادهای نهفته خود را نمایان می‌سازند. تنها باید به آنها کمک کرده تا کمتر تحت تأثیر محیط ساختگی خارج از زندگی خویش قرار گیرد.
اگر کودکی را همراه خود به صحرا یا کوه یا باغ وحش و پارک ببریم و از او بخواهیم انچه دیده نقاشی کند، نقاشی او درست برعکس آنچه دیده است خواهد بود… ممکن است که کودکان در لحظه اول شکل ظاهری چیزی را در نقاشی نشان ندهند ولی اگر به همان نقاشی درست و دقیق نگاه کنیم مجموعه‌ای واحداست، و آیینه‌ای است از روح و واقعیتی از فکر کودک نقاش. در حقیقت می‌توان گفت که در نقاشی کودکان خود نقاشی مطرح نیست بلکه موضوعی کودک درباره آن نقاشی کرده و توضیحاتی که درباره ان می‌دهد، مطرح است واهمیت دارد.[۲]

نماد رنگها درنقاشی

انتخاب رنگ از نظر روان‌شناسی مفهومی بی چون وچرا دارد، ولی برای تجزیه وتحلیل ونتیجه گیری ازان حتماً باید عامل سن کودک رادر نظر داشت.
در حالت کلی دو گروه رنگ وجود دارد: رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد.

رنگ‌های گرم عبارتند از (قرمز، زرد، نارنجی) تحریک کننده سبب فعالیت وجنب وجوش، الهام دهندهٔ روشنی وشادی زندگی ومولد حرکتند، در حالی که رنگهای سرد (سبز، آبی، بنفش) موجد حالت‌های انفعالی، سکون، بی حرکتی و تلقین کنندهٔ غم واندوه هستند.

به نظر واسیلی کاندینسکی اگر رنگ زرد دریک شکل هندسی قرار گرفته باشد، وقتی به طور مستقیم به آن نگاه شود موجد هیجان، ناراحتی، کوفتگی وبرانگبزانندهٔ حالتی غضبناک می‌شود. اگر تونالیتهٔ این رنگ تشدید شود، ممکن است برای چشم ومغز غیرقابل تحمل باشد. رنگ آبی، بر عکس، انسان را به سوی دقیق شدن در بی‌نهایت سوق می‌دهد واگر هر قدر بیشترروشن باشد، انعکاس موجی خودرابیشتر از دست می‌دهد تا آنجا که به آرامش خاموش رنگ سفید می‌رسد.

به نظر کاندینسکی رنگ سبز مطلق، آرام بخش‌ترین رنگ هاست. این رنگ هیچ انعکاس موجی حاوی شادی ورنج ویا ترس نداردوبه هیچ طرفی درحرکت نیست، بلکه آرام وساکن وراضی از خود است.

رنگ قرمز، رنگی گرم و منبسط است، بر خلاف رنگ زرد که سبک و سطحی است. قرمز رنگی زنده ودر عین حال پر نیرو ومصمم بهنظر می‌رسد.
رنگ نارنجی، حرکت رنگ زرد وقدرت رنگ قرمز رادارد ورنگی زنده وچابک است.
بنفش، برعکس، قرمزی است سردشده، یعنی هوسی مهار شده یاانتهای یک رویا، در این رنگ یک احساس درونی غم وتنهایی نهفته است.
رنگ سفید، که مجوع رنگ هاست، احساسسکوت می‌دهد، زیراهمه چیز درآن محو می‌شود. این رنگ در خود حاوی بی‌نهایت امکانات ورنگی معرف سکوت است، نه مرگ در واقع سفید نماد جوانی و عدمی است قبل از نیست شدن.
به نظر کاندینسکی رنگ سیاه بر عکس نشانگر عدم ونیستی ومانند سکوتی ابدی بدون آینده وامیدی است. بدین معنی که پایان راه یاآن توافقی را می‌نمایاند که در پایان کامل نطق پدید می اید.

تعادل بین سفید وسیاه در اصل رنگ خاکستری است که نه صداونه حرکتی دارد ودارای سکوتی تسلی ناپذیر است که با سکون سبز که از رنگ‌های زنده بوجود آمده تفاوت دارد.[۴]

نقاشی با کودکان ۱ تا ۲ سال :

از یک سالگی میتوان فعالیت های ساده ای را برای کشیدن نقاشی کودکان آغاز کرد.
از انجا که هنوز ، ماهیچه های انگشت ودست کودک به خوبی تقویت نشده ، کودک نمی تواند به خوبی ابزار نقاشی را در دست بگیرد ، به همین دلیل نقاشی کودک فقط یک نوع اثر گذاری ساده است
واولین اثر گذاری او لکه های رنگ وخط های بسیار کوتاه وساده میباشد

پیشنهاد ها

  • کاغذ رنگی در اختیار کودک قرار دهید احتمالا او را پاره یا مچاله خواهد کرد
  • به او مقداری خمیر بدهید ( منظور خمیری تهیه شده از آرد ونمک که اگر کودک انرا به دهان برد مورد پیش نیاید)تا شکل های مختلف دراورد
  • ماژیک در اختیارش قرار دهید همراه با کاغذ سفید تا از خود اثر بجا بگذارد
  • خودتان رنگ گیاهی درست کنید یا رنگ خوراکی در اختیار کودک قرار دهید تا با انگشت خود بر کاغذ اثر بگذارد
  • پاستل به او بدهید واز او بخواهید خط بکشد پی در پی به او کاغذ بدهید
  • نقاشی های او را که همان خط خطی ها هستند را به دیوار خانه بزنید و به دیگران نشانش دهید

نکته
بعضی از پدر مادر ها وقتی نقاشی های کودک را در این مرحله میبینند با تعجب میپرسند ایا این خط خطی ها نقاشیند ؟؟ ما میگوییم :بله ،این خط خطی ها ویژگی نقاشی کودکان این سن است نقاشی هم مانند راه رفتن کودک است ، کودک یکباره راه نمی افتد ابتدا سینه خیر میرود بعد چهار دست وپا بعد بلند شدن و افتادن بعد راه رفتن را یاد میگیرد در نقاشی هم این تمرین ها هم باید انجام شود تا وارد مرحله بعدی شود

  • به کودک قلمو بدهید تا با ابرنگ نقاشی کند ابتدا خودتان قلمو را به ابرنگ بزنید
  • حالتهای مختلف چهره را با کودک تمرین کنید مثل اخم وخنده وگریه
  • کودک را تشویق کنید با البالو و گیلاس نقاشی کند

توجه : چه عامل هایی از پیشرفت کودک در نقاشی جلو گیری میکند ؟؟

  1.  استفاده از مدل یا الگو
  2. کپی کردن از روی یک نقاشی دیگر
  3. دادن موضوعاتی که کودک در ان تجربه ای ندارد
  4. بی توجهی به مرحله رشد کودک
  5. ایراد گرفتن پی در پی به نقاشی کودک ویا مسخره کردن کار او
  6. ازادی ندادن به کودک در نقاشی کشیدن
  7. نقاشی با کودکان ۳ ساله

در ۳ سالگی کودک یاد میگیرد که شکل های جدا از هم را بکشد ، شکل های گرد ، کشیده وساده از ویژگی نقاشی کودکان این دوره است . در پایان ۳ سالگی ، کودک بر نقاشی خود ، نام می گذارد ، یعنی هر گردی برای خود نام دارد وحتی ممکن است برای نقا شی اش قصه ی هم بگوید در این مرحله نباید از حرفهای کودک تعجب کنید باور کنید که کودک ،همان چیزهایی که می گوید از دید خودش کشیده است .

پیشنهادها

  • از کودک بخواهید نقاشی خودش را برای شما توضیح بدهد،به او نگویید این چیست بلکه او را تشویق کنید هر چه کشیده است برای شما بیان کند
  • به کودک انواع کتاب قصه را که تصاویر مختلفی دارد نشان بدهید . از او بخواهید تا برای شما توضیح بدهد
  • پوستر و نقاشی های مختلفی را به دیوار خانه نصب کنید ،در جایی که در محل دید او باشد .او را تشویق کنید درباره ی نقاشی ها با شما صحبت کند
  • خوب است که شما یا سایر اعضا خانواده در حضور کودک نقاشی بکشید
  • چاپ شکل های مختلف را با کودک تمرین کنید
  • از کودک بخواهید کاغذهای رنگی را بُرش داده و روی کاغذ دیگری بچسباند
  • از کودک بخواهید مداد شمعی خود را روی بافت های مختلف مانند چوب ،کاغذ روغنی ،کاغذ مچاله شده ،پارچه ،نایلون و …. بکشد بعد از او بپرسید مداد شمعی روی هر کدام از این مواد چه اثری به جا گذاشته است .
  • یک تکه کاموا بردارید او را در رنگ فرو ببرید کاموا آغشته به رنگ را در اختیار کودک قرار دهید کودک را تشویق کنید کاموا را روی کاغذ به حرکت در آورد

سیر تکاملی نقاشی کودک از ۱۲ ماهگی تا ۱۲ سالگی

به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب است :

۱۲ ماهگی : از روی تقلید خطوطی به جلو و عقب می‌کشد.

۱۵ ماهگی : نقطه نقطه می‌کند.

۱۸ ماهگی : به خودی خود خط خطی می‌کند.

۲ سالگی : خطوط عمودی را تقلید می‌کند.

۲/۵ سالگی : خطوط حلقوی، افقی، عمودی و دو خط به عنوان (غیر قرینه) می‌کشد.

۳ سالگی : مداد را مثل بزرگها می‌گیرد. بنا به تقاضای دیگران روی نقاشی‌هایش اسم می‌گذارد.

۴ سالگی : انسان را با دو عضو می‌کشد .به شکل ناقص انسان عضوی اضافه می‌کند.

۴/۵ سالگی : مربع می‌کشد.

۵ سالگی : مثلث می‌کشد عکس آدم را با بدن و گردن می‌کشد.

۶ سالگی : شکل آدم را دو بعدی می‌کشد اشکال ادغام شده می‌کشد.

۹ ـ ۸ سالگی : اعضای داخلی را می‌کشد.

از ۱۲ سالگی به بعد عکس ماشین می‌کشد و کم کم آنرا کامل تر می‌کند عکس می‌کشد و می‌گوید که عکس خودش یا مادرش است. پرنده ، خانه ، ماشین رخت شویی، هواپیما می‌کشد و از آنها سخن می‌گوید. درباره عکس‌های کشیده شده قصه کوتاه می‌گوید. برای خانه‌ای که کشیده در و پنجره می‌گذارد. ماشین را با چرخ‌ها و نور چراغ ورود می‌کشد به نقاشی انگشتی علاقه دارد.

فواید مهم نقاشی کشیدن توسط کودکان

  1. نقاشی به هماهنگی چشم ها و دست های کودک کمک می کند.
  2. نقاشی کشیدن کودکان ، راهی عالی برای تقویت ماهیچه های کوچک دستان بچه هاست که در سنین مدرسه و از اول ابتدایی در مهارت نوشتن کودکان نقش مهمی دارد.
  3. در نقاشی کشیدن؛ هم نیمکره چپ مغز که محل فعالیتهای تحلیلی و منطقی است و هم نیمکره راست که محل فعالیتهای خلاقانه و احساسی است ، فعالیت می کند.
  4.  هماهنگی و فعالیت دو نیمکره، اهمیت زیادی در قدرت حل مسائل پیچیده دارد که نقش مهمی در موفقیتهای افراد بازی می کند.
  5. نقاشی کردن کودکان به آن ها اجازه تفکر خلاق ، تصمیم گیری و حل مسئله را در محیطی امن فراهم می کند.
  6. نقاشی کشیدن برای کودکان فرصتهای زیادی برای آموزش و یادگیری فراهم می کند که یادگیری رنگ ها و اشکال هندسی ، بیان ایده ها ، ترکیب رنگها و آزمایش آن ها از آن جمله است.
  7. نقاشی کردن کودکان، فرصتی برای تمرین خلاقیت باز است ، در نقاشی فقط یک راه درست وجود ندارد و برای بیان ایده ها و استفاده از خلاقیت آزادیم!
  8. نقاشی کشیدن راهی خوب برای کسب آرامش است و به رها شدن از استرس و به کاهش تنشها در گذر از دوران و موقعیت های سخت زندگی کمک می کند.

چندنکته درمورد نقاشی

ابتدا کودک با بازی شروع می کند و سپس به خط خطی کردن می پردازد خط خطی کردن مرحله تکامل یافته تر و خلاق تر همان بازی است . کم کم با رشد او نقاشی اش نیز از مرحله خط خطی خارج شده و پیشرفته تر می گردد. دیگر نقاشی فقط وسیله لذت و بازی نیست بلکه با آن به طور ناخودآگاه مسائل و مشکلاتش را بیان می کند. حتی اگر او شی رنگ دانه ای یا نوک تیزی بیابد با آن روی دیوار نقاشی می کند. این حالت تقریباً غریزی می باشد در واقع نقاشی به عنوان یک ابزار – بیانگر تحول کودک – و سبب و وسیله تکامل او است.

همه کودکان، هنرمندند.. نقاشی زبان کودک است،این زبان را بیاموزیم..نقاشی کشیدن این حس رابه کودک القا میکند“من این را کشیده ام وبه آن افتخار می کنم”.بعدازنقاشی،زمان تحسین کودک است. ستودن نقاشی کودک قطعا موجب بالا رفتن اعتماد به نفسش میشود.

یکی از سرفصل های آموزشی در کلاس نقاشی خلاق، نقاشی با اشکال هندسی می باشد.

نقاشی با اشکال هندسی را به روش های زیر می توانید اجرا کنید:

۱- تعداد زیادی از یک شکل هندسی مشخص (مثل دایره، مربع، مثلث یا …) را در یک برگه کشیده و از کودک بخواهید هر تعداد از آن ها را که می تواند به اشکال معناداری تبدیل کند.
۲. از کودک بخواهید با اشکال هندسی مشخص اشکال معناداری درست کند (به عنوان مثال: رسم خانه، مداد، موشک و … با استفاده از یک سه گوش و یک چهار گوش) در این بخش می توانید برای جذابیت بیشتر اشکال هندسی مدنظرتان را با کاغذ رنگی از قبل تهیه کرده و در اختیار کودک قرار دهید.

روانشناسی کودک
پروفایل
خانه
برچسب ها
جستجو