مربیآموز

واحدکار بهار

واحدکار بهار
واحدکار بهار
واحدکار بهار مربیآموز
انتشار شده در 1397/1/15 با 1013 بار مشاهده
دسته بندی: 

هدفها:

توجه دادن كودكان به زيباييهاي طبيعت در فصل بهار و تاثيري كه فصل بهار در زندگي درختان و گياهان دارد. شناساندن خصوصيات فصل بهار از لحاظ (آب  و هوا ، گياهان و درختان) به كودكان، آشنا نمودن كودكان به تغييراتي كه فصل بهار در زندگي انسان ـ حيوان و پرندگان ايجاد مي‌كند. آشنايي با خصوصيات فصل بهار، آشنايي با مراحل كاشت و رشد گياهان.
1- آشنا يي با فصل بهار به عنوان فصل رويش و تحول در طبيعت و مقايسه آن با ساير فصول
2- آشنا يي با ميوه ها و گلهاي بهاري
3- پروژه باغباني و توجه به گلها و گياهان ( كاشتن لوبيا)
4- پروژه شناخت فوايد خورشيد و تأثير آن در طبيعت
5- توجه دادن كودكان به زيباييها و دگرگوني هاي طبيعت در فصل بهار (شكفتن گلها- جوانه زدن درختان – بارانهاي بهاري- بازگشت پرستوها و ...)

بحثها:
اسامي ماههاي فصل بهار: فروردين – ارديبهشت- خرداد جوانه زدن و شكوفه كردن درختان- بازگشت پرندگان لانه سازي، تخم گذاري و مراقبت از جوجه ها- آب شدن برفها سپاسگزاري از خداوند براي نعمتهاي فراواني كه به ما ارزاني داشته است. خورشيد و خواص تابش نور آفتاب كه زندگي همه جانواران- گياهان و انسانها به تابش خورشيد وابسته است.

نكات اجتماعي و اخلاقي:
جوانه و شكوفه درختان را نكنيم- به درختان پرگل سنگ نزنيم شاخه هاي درختان را نشكنيم- گلهايي كه در باغها، پاركها و خيابان كاشته اند نچينيم- به لانه پرندگان سنگ نزنيم.

نكات بهداشتي و ايمني:
از ميوه هاي كال و نرسيده مثل چغاله نخوريم، وقتي با خانواده به گردش مي رويم از آنها دور نشويم و بره ها و بزغاله ها را بغل نكنيم.

زبان آموزي:
بهار- باران- شکوفه- میوه- بوته- درخت- فروردین- اردیبهشت- خرداد- کوه- رودخانه- جاری- گیاه- توت فرنگی –پرستو- لانه- چلچله- سبزیجات

مفاهيم علوم و رياضي:
آموزش رنگهاي سفيد-صورتي- قرمز- بنفش( رنگ گلها و شكوفه هاي مختلف)

كاردستي و نقاشي:
درست كردن تابلو فصل بهار، توسط كودكان با كمك مربي درست كردن تابلو بازگشت پرندگان درست كردن درخت با شكوفه از كاغذ رنگي و مقوا نقاشي فصل بهار توسط كودكان در دفتر نقاشي فعاليتهاي پيشنهادي تعدادي شاخه گل يا گلهاي گلداني تهيه كرده به كلاس بياوريد. سپس با سؤالهاي مناسب خود آنها را هدايت كنيد تا تشابه و تفاوت گلها را بيان كنند. براي شناخت قسمتهاي مختلف يك شاخه گل، گلي آشنا كه داراي قسمتهاي مختلف مانند پرچم- گلبرگ- كاسبرگ- ساقه و برگهاي درشت باشد انتخاب كنيد و به كلاس بياوريد و قسمتهاي مختلف آنرا آموزش دهيد. از آنجا كه كودكان به صورت عيني و از راه مشاهده واقعي ياد مي گيرند، آنها را در گروههاي 4-3 نفره قرار داده قسمتهاي مختلف يك شاخه گل را لمس كرده و آنرا كامل بشناسد. آشنايي با ميوه هاي بهاري -

پروژه كاشتن گياه:

هر كودك در منزل چند دانه لوبيا (2 تا 3 عدد) را در يك شيشه( كه قابل ديدن باشد) در آب چند روز خيس كنند و پس از ريشه و جوانه زدن به كلاس بياورند و اجزامختلف گياه از جمله ريشه- وساقه برگ و ... را به كودكان نشان داده و توضيح دهيد كه گياه چگونه از ريشه رشد مي كند و به ساقه و شاخه و برگ و گل و ... توسعه پيدا مي كند برگها و گلها بر روي ساقه ها مي رويند. براي رشد به نور خورشيد، آب و هوا احتياج دارند.

فعالیتها :

1- هنگام بازگشت کودکان از تعطیلات عید ،فرصت مناسبتری است تا در رابطه با گلهای وحشی ،خودرو و طبیعی با بچه ها صحبت شده ،سئوال گردد:
- آیا بهار با آشنایان خود به باغ و صحرا رفته اید؟آیا گلهای وحشی دیده اید ؟ برای دوستان خود تعریف کنید.
- سعی کنید مجموعه ای تصویری تهیه کنید .به صورت خشک شده نیز می توانید گلهایی را به کلاس بیاورید.
- در مورد رنگ ،بو ،برگ و قسمتهای مختلف گیاه با کودکان صحبت نمایید.
- جهت زبان آموزی ، واژه ها و کلمات مرتبط با گل را تکرار کنید .خواندن اشعار نیز در این زمینه مفید است .
- دانه هایی مانند عدس جو و گندم را به کلاس آورده خیس نمایید .از تجارب کودکان در روزهای عید و کاشت سبزه بهره ببرید.

2- آشنایی با پدیده های طبیعی ، رودخانه و دریا
- فکر می کنید چرا آبها به صورت قطره قطره می چکند ؟ چه شده است ؟
- برف  ویخ در چه صورت آب می شوند ؟
- به تغییر آب و هوا و گرمتر شدن آن اشاره داشته ،ذوب شدن برف و یخها را توجیه نمایید .در بهار در جاهای سردسیر معمولا" این اتفاق می افتد و آبها بر روی زمین جاری شده ،رودها تشکیل می شوند و از جمع شدن آب رودها دریاچه ها و دریاها پدید می ایند. مقداری از آب رودها نیز در زمین فرو میرود و زمین را آماده رویش و رشد گیاهان می نماید.
- به ارزش آب و نحوه استفاده صحیح از آن تاکید کنید. با استفاده از کاغذ رنگی آبی دریا را در نقاشیهای خود ترسیم کنند و موجودات دریایی را به میل خود نشان دهند .
- تشکیل موج توسط باد : چه طور امواج درست میشوند و چه طور آب دربا بالا و پایین می روند .( از باد یا پنکه برای این منظور استفاده نمایید ، به آنها فرصت دهید تا نتیجه بگیرند که باد می تواند اشیائ و وسایل را به حرکت در آورد و در سطح آب موج ایجاد نماید.

3- خورشید خواص تابش نور آفتاب : بعد از درست کردن تصاویر زیبا از خورشید به آنها فرصت دهید تا درباره نور آفتاب و تابش خورشید در فصل بهار و تابستان صحبت کنند.
- بپرسید : فکر می کنند از نور خورشید چه استفاده های دیگری می کنیم ؟ اگر خورشید نتابد چه اتفاقی می افتد؟ سعی کنید آنها را به تخیل و تجسمی زیبا وادارید.پاسخها را هدایت کنید و به همراه آنها نتیجه گیری کنید که خورشید باعث نشاط و شادابی است. بچه ها در هوای آفتابی راحت می توانند در حیاط و فضای باز بازی کنند.
- با کودکان در باره تاثیر نور خورشید در رشد گیاهان ، درختان و زیبا کردن طبیعت صحبت کنید و بگذارید نتیجه بگیرند که کشاورزان از تابش نور خورشید در بهار و تابستان بسیار خوشحال می شوند .

4- آشنایی با میوه های بوته ای ، درختی و محصولات کشاورزی :
-به کودکان فرصت دهید تا نتیجه بگیرند که خوردن میوه برای بدن ، سلامتی  و شادابی مفید است و کمبود آن ، موجب ضعیف شدن بدن و بیماری می شود .
برای تفکیک میوه های درختی و بوته ای ، ابتدا توضیح دهید که بعضی میوه ها بوته ای هستند ، چون روی زمین می افتند و به شاخه های کوتاه چسبیده اند ، مانند بادمجان ، هندوانه ، توت فرنگی ، و بعضی نیز بر روی شاخه های درختان بزرگ قرار دارند و چون بلند هستند ، دست بسیاری از شما به آنها نمی رسند .

راهنمای مربی بهار
پروفایل
خانه
برچسب ها
جستجو