مربیآموز

واحدکار آب و باران

واحدکار آب و باران
واحدکار آب و باران
واحدکار آب و باران مربیآموز
انتشار شده در 1396/12/5 با 1197 بار مشاهده
دسته بندی: 

اهداف:

آشنایی کودک با نحوه بخار شدن قطرات آب به وسیله نور خورشید، تشکیل ابر و باریدن باران.

آشنایی کودکان با آب‌های جاری مانند جویبار، نهر و رود، آب‌های ساکن مانند برکه، دریاچه،دریا و اقیانوس و آب‌های زیرزمینی مانند آب چاه و چشمه.

آشنایی کودکان با کاربردهای آب در زندگی انسان‌ها، گیاهان و حیوانات.

توضیح درباره خواص پاک‌کنندگی آب.

چگونگی استفاده صحیح از آب و صرفه‌جویی در مصرف آن.

آموزش نکات بهداشتی و ایمنی:

در مورد نکات بهداشتی به کودکان آموزش داده می‌شود که هر فرد باید با لیوان مخصوص به خود آب بخورد، آبی را که نمی‌شناسد ننوشد و آب باران را نخورد. در روز بارانی مراقب باشد که لباسش گلی نشود.

در مورد نکات ایمنی نیز کودک فرا می‌گیرد به آب جوش سماور، کتری، چای‌ساز و غیره دست نزند، دریا، استخر و آب‌های عمیق خطرناک است و به تنهایی به این‌گونه اماکن نرود. در فصل تابستان با آب بازی خود را در معرض سرماخوردگی قرار ندهد.

آموزش نکات اخلاقی و اجتماعی:

به کودکان آموزش داده می شود که آب دارای چه اهمیتی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد و باید با صرفه جویی در مصرف آن و آلوده نکردن منابع آب هم‌چون چشمه‌ها، برکه‌ها، رودها و دریاها از این نعمت خدادادی محافظت کند.

یکی از سرفصل های مهم واحد کار آب آشنایی کودکان با مشاغلی هست که با آب سروکار دارند. مثل ماهیگیر، ملوان، ناجی.همچین حیواناتی که در آب زندگی میکنند.

برای شکل پذیری آب چند ظرف که اشکال مختلفی دارن بیارید تو کلاس و إب رابه ترتیب تو ظرفها بریزید واز کودکان بخواهید که شکل آب را داخل ظرفها ببینند.

بردن یخ.درکلاس برای یادگیری حالت جامد بودن آب…بردن آبی که بخار دارد اما نکات ایمنی این موضوع فراموش نشه .

در واحد کار آب  بهتره کمی هم در مورد آموزش روشهای صرفه جویی در مصرف آب به کودکان بحث کنیم چون این امر باید از کودکی فرهنگ سازی بشه اینهمه به نقاشی و کاردستی فقط اکتفا نکنید بیشتر روی مهارتهای زندگی کار کنید صرفه جویی در مصرف آب هم یک نوع مهارت هست.

اگر در برنامه درسی زنگ مهارت زندگی دارید از پوستر های زیر پرینت تهیه کنید و با نصب به تابلوی کلاس در موردشون با بچه ها بحث و گفتگو کنید حتی از بچه ها بخواهید که راهکارهای بهتری پیشنهاد بدن تا آب کمتر استفاده بشه.

طرح درس چرخه آب

  • هدف کلی
  •  اشنایی فراگیران با چرخه اب
  •  پی بردن به اهمیت وجود اب در زندگی

اهداف برحسب عملکرد
دانش اموز بتواند مراحل چرخه اب را
توضیح دهد.
چرایی هر مرحله از ازمایش را توضیح دهد.
راههای مصرف درست اب را بگوید .
مراحل تشکیل ابر را توضیح دهد.

مهارت ذهنی
علت چرایی بخار اب را تشخیص دهد.
به ارزش اب در طبیعت پی ببرد.

مهارت حرکتی
با استفاده از وسایلی که در اختیار داردمراحل چرخه اب را درست کند
ازمایش تشکیل ابر را با ابزارهای موجود نشان دهد.

مهارت نگرشی
رعایت حقوق هم گروهی
رعایت نظافت و همکاری و تقسیم وظایف در گروه

روش تدریس: ۹گام گانیه

ارزشیابی از درس قبلی
این فعالیت رو هم به صورت شفاهی وهم به صورت فعالیت عملی گروهی میتوان انجام داد.

ارزشیابی تشخیصی (کنترل پیش دانسته ها)
بچه ها کی میدونه قطره اب چه شکلی هست؟
همه به اندازه قطره اب کوچیک بشن

گام اول (ایجاد انگیزه)
برای ایجاد انگیزه میتوانیم مراحل چرخه اب رو به صورت داستانی برای بچه ها تعریف کنیم.(داستان یک قطره اب)

گام دوم (اگاه ساختن دانش اموزان از موضوع درسی)
بچه ها اگه کارایی رو که میگم با دقت انجام بدین اسم قصه ی امروز رو کشف میکنین.

گام سوم (اگاه ساختن دانش اموزان از محرک ذهنی)
با وسایلی که در اختیاردارند مراحل قصه تعریف شده رو بسازند
انجام آزمايش و نمايش در كلاس

گام چهارم.(فعالیت گروهی)
در این مرحله معلم دانش اموزان را گروه بندی میکندبا اسامی (خورشید،دریا ،ابر )
ضمن سرکشی به گروه ها و نظارت و راهنمایی کار گروهی چک لیست مربوط به فعالیتها را پر میکند .

گام پنجم (ارائه بازخورد)
در این قسمت گروه خورشید با چسباندن خورشید و دریا به تابلو مراحل کار خودرا توضیح میدهند.وبقیه گروه ها نیز به همین ترتیب عمل میکنند.

گام ششم (ارزیابی عملکرد)
در این قسمت با سوالات شفاهی میزان یادگیری دانش اموزان را میسنجیم.(چه عاملی باعث شد قطره ی اب بخار شود؟)

گام هفتم (تثبیت یادگیری،مرور درس)
بچه ها در این قسمت میخواهیم برای قصه مون اسمی انتخاب کنیم درگروه مشورت کنین و اسم رو بگین.
بچه ها:خانم پارسال برای قورباغه چرخه زندگی درست کردیم
بله بچه ها اینم یک چرخه هست اما اسمش چرخه ی ؟؟؟
بله چرخه اب هست

بچه های گلم در این قسمت ما میخواهیم باران مصنوعی درست کنیم.
مقداری اب رو به بچه ها میدیم تا مزه کنند.سپس مقداری نمک داخل اب میریزم .سپس به وسیله چراغ الکلی ،اب نمک مراحل درست شدن باران را با ازمایش نشان میدهیم.

ارزشیابی پایانی (گام هشتم)
چراغ الکلی شبیه چه چیزی در باران است ؟خورشید
مراحل چرخه اب را نام ببر ؟
وقتی اب بخار میشود نمک داخل ان چه میشود؟

پس ازجمع اوری اب از روی درب فلزی از گروه ها میخواهیم اب باران را مزه کنند.
طرح سوال بچه ها اب باران شور است ؟نه خیر
پس چرا اب دریاها شور است ؟
این شوری ازکجا وارد اب دریا ها میشود؟
برای راهنمایی دانش اموزان ماکتی از کوه روی میز قرار میدهیم.و روی ظرفی پلاستیکی در اطراف کوه خاک وسنگ میریزم .بایک اب پاش،ازبالای کوه باران ایجاد میکنیم.تا بچه ها مسیری را که اب باران ازان گذرمیکند ببینند.
بچه ها اب باران چه میشود؟مقداری از اب روی زمین جاری میشود ،مقداری زیر زمین میرود،مقداری هم در ریشه گیاهان و درختان فرو میرود .
بچه ها به مسیر عبور باران خوب نگاه کنید از چه مسیرهایی عبور میکند؟
باران در مسیر خود از زمین و خاکهایی عبور میکند که در خود نمک دارند این نمکها با باران وارد اب دریا میشود.

ایه های قرانی در ارتباط با اب
از بچه ها به عنوان تکلیف منزل میخواهیم ایه های قرانی مرتبط با اب را پیدا کرده و در کلاس بخوانند.
اب وسیله ی ابادانی،اب مایه حیات ،اب موجب سر سبزی واب وسیله ای برای نابودی اقوام طغیان گر در قران معرفی شده است.

مقایسه اب های شور و شیرین کره ی زمین
کره ی زمین رو در اختیار گروه ها قرار میدهیم .تا با دقت نگاه کنند .قسمتهای ابی در کره نشان دهنده میزان ابهای موجود در روی زمین است.
بچه ها قسمتهای ابی بیشتر هست یا خشکی؟ابی
پس چرا میگوییم اب کم است؟
اب بیشتر دریاها برای کشاورزی و اشامیدن مناسب نیست.برای نشان دادن اهمیت صرفه جویی در مصرف اب یک پارچ اب به کلاس میاوریم.به بچه ها میگوییم این پارچ اب مال کل مدرسه هست به کلاس ما فقط یک لیوان کوچک اب میرسداز این لیوان کوچک به هر گروه یک قاشق اب میرسد .
وبه هر نفریک قطره اب.

فعالیتهای عملکردی
چرخه اب را در منزل نقاشی کند.
به کمک والدین خود در منزل باران درست کند .گزارشي از چرخه آب را به بزرگتر ها توضيح دهد تا آنها بنويسند براي شناسايي ميزان درك كودك از موضوع
مقداری اب در ظرفی ریخته و به ان نمک اضافه کند و پس از تبخیر شدن اب نمونه ازمایش را در کلاس نشان دهد.
نقاشی درمورداهمیت اب و لزوم صرفه جویی در مصرف ان بکشد

یه قطره اب داخل رودخونه ای زندگی میکرد.اب رودخونه زیاد شدو قطره رو با خودش برد.قطره کنترل خودش رو ازدست دادوقتی رودخونه اروم شد …

نكته : مربيان عزيز مي تونيد از بين نكات گفته شده مواردي رو گلچين كرده و انجام بديد . براي كودك پيش دبستاني نياز نيست تمامي مراحل انجام شود .

در حال تكميل شدن ....

راهنمای مربی واحدکار آب و باران
پروفایل
خانه
برچسب ها
جستجو